‘Geef alle leraren vrije toegang tot onderzoek’

21 september 2018

De laatste jaren wordt in Nederland de professionele, goed opgeleide leraar steeds vaker benoemd als de cruciale factor voor goed onderwijs. Beleidsmakers benadrukken hoe belangrijk een professionele leraar is die gebruik maakt van wetenschappelijk bewijs. UvA wetenschappers doen een pleidooi in Het Parool om deze wetenschappelijke kennis voor leraren toegankelijk te maken.

Onderwijswetenschappers Frank Cornelissen en Lisa Gaikhorst werken samen met leraren in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam Primair- en Voortgezet Onderwijs. Daar ondervinden zij hoe professionele leraren zich in allerlei illegale bochten moeten wringen om wetenschappelijk onderzoek te kunnen raadplegen. In hun pleidooi, dat zij schrijven namens de onderwijsinstellingen en schoolbesturen verenigd in de werkplaats, roepen ze op alle leraren vrije toegang tot onderzoek te geven.

Meer info

Gepubliceerd door  Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen